Parní lokomotivy - aneb mé zkoušení a poznatky
Napsal: pon 26. zář 2016 8:16:21
Zdravím opět všechny. Rozhodl jsem se, že po dlouhé době zkoušení a upravování udělám pro modeláře jistý souhrn mého zkoušení na parních lokomotivách. Předem upozorňuji, že se jedná o mou úpravu a nesnažím se jí takto publikovat jako něco, co má být nejpodobnější reálu. Jedná se o úpravu, která navozuje ideál parní lokomotivu pro mé ježdění po mapě. Přesto Vám, modelářům, ale může pomoci k tomu, aby jste si podle mých poznatků vytvořili reálnější lokomotivu pro VAŠE ideální představy.
pro začátek "container motor" který moc neřeším, ale základní údaje je dobré vědět
motor
{
resistance 1 jedná se o tření pro DCC. Čím větší hodnota, tím bude slabší lokomotiva - netestováno
adhesion 2 velmi důležitá hodnota - jedná se o "přilnavost lokomotivy ke kolejím" - mě vyhovuje hodnota 1.5 až 2
maxvoltage 750 - netestováno, slouží pro CAB mod - pro ukazování maximálního napětí
maxspeed 22.3 - velmi důležitá hodnota. Slouží pro nastavení maximální rychlosti a to PRO VŠECHNY MÓDY (často se říká že jen pro DCC - omyl)
brakeratio 55000 - nezkoušeno - mělo by ovlivňovat jak rychle budou reagovat brzdy v DCC módu
max-accel 2000 - velmi důležité: ovlivňuje maximální výkon pro DCC mód a pro AI strojvůdce (prozatimní hodnota, zatím jezdím pouze v CAB modu, takže nevím nakolik je to hodnota reálná)
max-decel 7000 - velmi důležité: ovlivňuje maximální brzdný účinek pro DCC mód a pro AI strojvůdce (prozatimní hodnota, zatím jezdím pouze v CAB modu, takže nevím nakolik je to hodnota reálná)
axle-count 5 - počet soukolí (kola děleno dvěma) - pro mě bezvýznamné, vpodstatě ovlivňuje parametr tření (moving friction ....)
moving-friction-coefficient 0.03 - méně důležité, přesto potřebné - způsobuje zpomalování lokomotivy vlivem tření a také zvyšuje potřebnou energii k rozjezdu (což je podstatné)
air-drag-coefficient 0.001 - méně důležité - způsobuje odpor vzduchu. Čím větší rychlost, tím větší odpor
}
A nyní to důležitější
steam
{
firebox-volume 1000 - velikost kotle v litrech. Čím větší hodnota, tím rychleji bude přibývat tlak v boileru
firebox-to-boiler-heat-flow 0.9 - koeficient. Čím větší hodnota, tím rychleji bude přibývat tlak v boileru (nepoužívám)
firebox-heating-surface-area 17.8 - tzv. přímá výhřevná plocha lokomotivy. U ČSD 534 to je 15,5 - 17,8m2 podle typu úprav. Velmi podstatně ovlivňuje, kolik tepla se z kotle přenese do boileru. Čím větší plocha, tím více energie se přenese, ALE! tím více bude chládnout uhlí v kotli. Číslo by nemělo být ani moc malé, aby se přenášelo dost tepla, ale ani moc vysoké, aby bylo možné operovat s kotlem ve vyšších teplotách, když to bude třeba.
firebox-efficiency 0.92 - koeficient, efektivita kotle, čím větší číslo, tím více energie se z kotle dostane do boileru. např při koeficientu 0,5 při spálení 1 kg uhlí se do boileru dostane pouze 50% energie
boiler-efficency 0.7 - udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při minimálně otevřeném "cutoff)
boiler-efficency-idle 0.9 udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při stání)
boiler-efficency-min 0.4 udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při maximálním výkonu - při plně otevřeném "cutoff")
minimum-volume 4200 - zde podle mě nejdůležitější tři hodnoty. minimum volume je objem boileru tam, kde dosahuje minimální hladina vody. Tyto tři hodnoty jsou extrémně podstatné v tom, jak daleko dojede lokomotiva bez přidání úhlí. Příklad uvedu následující. Když bude nastaven objem boileru (min max a celkem) na těchto hodnotách, lokomotiva ujede bez přiložení uhlí 5km. Pokud se hodnota zvedne na dvojnásobek, lokomotiva zahřátá na stejnou teplotu ale urazí už 10km (obrazně řečeno). Většina lokototiv v trainz ujede desítky kilometrů, aniž by bylo nutné přiložit do kotle. Pro moje ježdění to bylo naprosto nevyhovující a proto jsem tyto hodnoty snížil na takto nízké, čímž jsem docílil, že do lokomotivy musím (stále s předstihem pár minut na následující terrénní změny) přikládat uhlí s rozmyslem. Tyto hodnoty v jiném přirovnání ovlivňují, jak velká je baterka, než se vám vybije mobil. Čím větší, tím déle se nabíjí a vydrží a čím menší, tím kratší dobu se nabíjí a aji méně vydrží.
maximum-volume 5300 - vysvětleno viz. výše. pouze doplním, že vyjadřuje maximální hladinu vody v boileru
boiler-volume 5800 - vysvětleno viz. výše, pouze doplním, že Vám uvádí absolutní objem boileru vč. páry - tedy kolik páry v boileru bude (tj tento celkový objem boileru - aktuální hladina vody)
fusible-plug-volume 4000 Jedná se o hodnotu, která udává kdy dojde k poškození kotle, když hladina vody klesne na jeho úroveň. Tím pádem dojde k přehřátí vodou nechlazeného kotle. Pokud voda klesne pod tuto hranici, dochází k něčemu jako výbuchu i když jenom číslech a ztrácíte veškerou vodu i tlak.
starting-water 5200 - kolik vody bude na začátku v boileru (tato hodnota vzhledem k mým objemům = 85%)
initial-boiler-temperature 360 - startovní teplota v boileru - netestováno (později vyzkouším)
water-injector-rate 2 - dost podstatné. Udává, kolik litrů vody jste schopni dát do boileru. Často jsou v lokomotivách nastavené nesmysly
westinghouse-volume 100 - testováno a popravdě ani nemám tušení
main-reservoir-volume 50 - testováno a popravdě ani nemám tušení
piston-angular-offsets 0.0174,1.5254,3.0333,4.5413 - nastavení pistonů. jedná se o přepočty úhlů apod. doporučuji se v tom nevrtat a dodržovat přednastavéné - je to nejlepší a rozdíly jsou spíše estetické (natočení kol)
piston-volume-min 42 - extrémně důležité. Znázorňuje minimální velikost pístu (při stlačení). Čím menší bude hodnota, tím bude píst pracovat efektivněji. Co jsem ale zjistil, tak pro mne z neznámých důvodů: příliš malá hodnota způsobuje, že lokomotiva se při vyšších rychlostech cuká a také to, že lokomotiva nedokáže jet dozadu stejně rychle jak dopředu. vím, že toto dost trainzáků otravovalo.
piston-volume-max 110 - znázorňuje opak - tedy maximální objem pístu (v litrech). Co je podstatné tak to, že to je hlavní faktor ovlivnění výkonu lokomotivy. Čím větší obem v litrech, tím větší výkon lokomotivy (a také tím více zpotřebované páry)
piston-area 0.173 - pro mě nepodstatné - velikost pístů v m2 (dodržujte podobné hodnoty a vše OK)
piston-to-atmosphere-flow 0.0032 - únik tlaku z pistonů, nepodstatné ale dobré mít nastavené
boiler-to-piston-flow 0.0031 - únik tlaku z boileru do pistonů, nepodstatné ale dobré mít nastavené
safety-valve-low-pressure 1430 - zde uveden tlak pro pojistný ventil - jakmile dosáhnete této hodnoty, zaktivuje se pojistný ventil a z boileru začne tlak unikat pojistným ventilem
safety-valve-low-flow 0.01 - únik tlaku z pojistného ventilu
safety-valve-high-pressure 1565 - to samé, akorát již pro velký rozdíl tlaku a mezní hodnoty, které by už lokomotiva neměla mít (přikládej míň!)
safety-valve-high-flow 0.03 - únik tlaku z pojistného ventilu při mezních hodnotách
max-fire-coal-mass 400 - maximální objem kotle pro uhlí
ideal-coal-mass 200 - ideální hodnota uhlí (oněch 100% coall mass) a zároveň hodnota, kterou je nejlepší mít, pokud chcete vytvořit nejvíce páry, protože očekáváte např. stoupání
min-fire-temperature 650 - minimální teplota ohně. Podstatné když zastaví lokomotiva. Když bude hodnota příliš malá, lokomotiva bude chládnout, když velká, lokomotiva bude dále spalovat uhlí. (hodně podstatné pro lokomotivu, když je ve stavu "idle" - neaktivní)
max-fire-temperature 1620 maximální teplota ohně pro maximální výkon (power i trottle nastaveny na max) tzn, dost podstatně ovlivňuje jak moc Vám lokomotiva dokáže obnovovat tlak při například stoupání do hor)
shovel-coal-mass 12 - kolik uhlí dáte při jednom stlačení mezerníku do ohně (většina lokomotiv to díky trainzáckýmu přednastavenýmu strojvůdci a topiči má jako 3 lopaty uhlí)
burn-rate 0.08 - kolik uhlí se spálí při minimálním výkonu a při jízdě. (nesmí být moc vysoké číslo, protože při maximálním výkonu je pak spalování uhlí úplně někde jinde - v násobcích
burn-rate-idle 30 - kolik spálí lokomotiva uhlí ve stavu "idle" - neaktivní. Pokud ale chcete zatápět pod kotlem když Vám lokomotiva stojí, toto musíte mít až takto vysoko, jinak Vám tlak v lokomotivě bude spíše klesat. A kdyby Vám teoreticky klesl na nulu, už se s lokomotivou ani nikdy nerozjedete (jak u většiny lokomotiv". Pokud ale chcete dojet do stanice, a za hodinu se vrátit k lokomotivě ve stavu, jak jste ji tam nechali, naqstavte minimální hodnotu a pozměňte (a také= přidejte) nějaké ty parametry s "idle".
starting-coal 0.1 - kolik uhlí má lokomotiva na začátku, pro mě víceméně nula. Zatopím si pod kotlem sám (s těmito hodnotami nečekám ale několik hodin ale nanejvíš pár minut)
blower-max-flow 0.05 - kolik bude unikat tlaku z boileru pro rozdmýchání ohně, případně na protažení komína při aktivaci "bloweru". Tj. zkratka "N" pro zapínání a "SHIFT+N" pro zavírání. pro větší efekt lze zmáčknout vícekrát než se "blower" otevře / zavře naplno.
blower-effect 0.5 - koeficient - čím vyšší číslo, tím více bude "blower" podporovat spalování uhlí. S těmito dvěma hodnotami se dá hezky hrát a můžete používat na podporu rozehřátí lokomotivy a nebo když změníte na minimální efekt a velký "flow", můžete zase lokomotivu lehce nechat rychle vychladnout.
boiler-heat-loss 0.5 Kolik tepla se ztratí z boileru každou sekundu. Nevím v jakých to je jednotkách.
super-heating-constant 100 Použité u lokomotiv s předehřátou párou. Udává o kolik stupňů je pára předehřáta. Tento parametr pomůže zvýšit výkon (tažnou sílu) lokomotivy.
ještě doplním jednu výbornou stránku. S mnohým se úplně neslučuji, ale přesto dobře zpracováno (v angličtině): http://online.ts2009.com/mediaWiki/index.php/%22Steam%22_container
Kdyby bylo potřeba, občas se tu kouknu - ptejte se na některé věci, můžu vysvětlit více polopatisticky a nebo popsat trošku více dopodrobna, kdyby jste tomu někdo nerozuměl.
pro začátek "container motor" který moc neřeším, ale základní údaje je dobré vědět
motor
{
resistance 1 jedná se o tření pro DCC. Čím větší hodnota, tím bude slabší lokomotiva - netestováno
adhesion 2 velmi důležitá hodnota - jedná se o "přilnavost lokomotivy ke kolejím" - mě vyhovuje hodnota 1.5 až 2
maxvoltage 750 - netestováno, slouží pro CAB mod - pro ukazování maximálního napětí
maxspeed 22.3 - velmi důležitá hodnota. Slouží pro nastavení maximální rychlosti a to PRO VŠECHNY MÓDY (často se říká že jen pro DCC - omyl)
brakeratio 55000 - nezkoušeno - mělo by ovlivňovat jak rychle budou reagovat brzdy v DCC módu
max-accel 2000 - velmi důležité: ovlivňuje maximální výkon pro DCC mód a pro AI strojvůdce (prozatimní hodnota, zatím jezdím pouze v CAB modu, takže nevím nakolik je to hodnota reálná)
max-decel 7000 - velmi důležité: ovlivňuje maximální brzdný účinek pro DCC mód a pro AI strojvůdce (prozatimní hodnota, zatím jezdím pouze v CAB modu, takže nevím nakolik je to hodnota reálná)
axle-count 5 - počet soukolí (kola děleno dvěma) - pro mě bezvýznamné, vpodstatě ovlivňuje parametr tření (moving friction ....)
moving-friction-coefficient 0.03 - méně důležité, přesto potřebné - způsobuje zpomalování lokomotivy vlivem tření a také zvyšuje potřebnou energii k rozjezdu (což je podstatné)
air-drag-coefficient 0.001 - méně důležité - způsobuje odpor vzduchu. Čím větší rychlost, tím větší odpor
}
A nyní to důležitější
steam
{
firebox-volume 1000 - velikost kotle v litrech. Čím větší hodnota, tím rychleji bude přibývat tlak v boileru
firebox-to-boiler-heat-flow 0.9 - koeficient. Čím větší hodnota, tím rychleji bude přibývat tlak v boileru (nepoužívám)
firebox-heating-surface-area 17.8 - tzv. přímá výhřevná plocha lokomotivy. U ČSD 534 to je 15,5 - 17,8m2 podle typu úprav. Velmi podstatně ovlivňuje, kolik tepla se z kotle přenese do boileru. Čím větší plocha, tím více energie se přenese, ALE! tím více bude chládnout uhlí v kotli. Číslo by nemělo být ani moc malé, aby se přenášelo dost tepla, ale ani moc vysoké, aby bylo možné operovat s kotlem ve vyšších teplotách, když to bude třeba.
firebox-efficiency 0.92 - koeficient, efektivita kotle, čím větší číslo, tím více energie se z kotle dostane do boileru. např při koeficientu 0,5 při spálení 1 kg uhlí se do boileru dostane pouze 50% energie
boiler-efficency 0.7 - udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při minimálně otevřeném "cutoff)
boiler-efficency-idle 0.9 udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při stání)
boiler-efficency-min 0.4 udává, kolik z celkové energie z použité páry je navráceno zpět a kolik ztraceno (1=100%; 0= žádná) (při maximálním výkonu - při plně otevřeném "cutoff")
minimum-volume 4200 - zde podle mě nejdůležitější tři hodnoty. minimum volume je objem boileru tam, kde dosahuje minimální hladina vody. Tyto tři hodnoty jsou extrémně podstatné v tom, jak daleko dojede lokomotiva bez přidání úhlí. Příklad uvedu následující. Když bude nastaven objem boileru (min max a celkem) na těchto hodnotách, lokomotiva ujede bez přiložení uhlí 5km. Pokud se hodnota zvedne na dvojnásobek, lokomotiva zahřátá na stejnou teplotu ale urazí už 10km (obrazně řečeno). Většina lokototiv v trainz ujede desítky kilometrů, aniž by bylo nutné přiložit do kotle. Pro moje ježdění to bylo naprosto nevyhovující a proto jsem tyto hodnoty snížil na takto nízké, čímž jsem docílil, že do lokomotivy musím (stále s předstihem pár minut na následující terrénní změny) přikládat uhlí s rozmyslem. Tyto hodnoty v jiném přirovnání ovlivňují, jak velká je baterka, než se vám vybije mobil. Čím větší, tím déle se nabíjí a vydrží a čím menší, tím kratší dobu se nabíjí a aji méně vydrží.
maximum-volume 5300 - vysvětleno viz. výše. pouze doplním, že vyjadřuje maximální hladinu vody v boileru
boiler-volume 5800 - vysvětleno viz. výše, pouze doplním, že Vám uvádí absolutní objem boileru vč. páry - tedy kolik páry v boileru bude (tj tento celkový objem boileru - aktuální hladina vody)
fusible-plug-volume 4000 Jedná se o hodnotu, která udává kdy dojde k poškození kotle, když hladina vody klesne na jeho úroveň. Tím pádem dojde k přehřátí vodou nechlazeného kotle. Pokud voda klesne pod tuto hranici, dochází k něčemu jako výbuchu i když jenom číslech a ztrácíte veškerou vodu i tlak.
starting-water 5200 - kolik vody bude na začátku v boileru (tato hodnota vzhledem k mým objemům = 85%)
initial-boiler-temperature 360 - startovní teplota v boileru - netestováno (později vyzkouším)
water-injector-rate 2 - dost podstatné. Udává, kolik litrů vody jste schopni dát do boileru. Často jsou v lokomotivách nastavené nesmysly
westinghouse-volume 100 - testováno a popravdě ani nemám tušení
main-reservoir-volume 50 - testováno a popravdě ani nemám tušení
piston-angular-offsets 0.0174,1.5254,3.0333,4.5413 - nastavení pistonů. jedná se o přepočty úhlů apod. doporučuji se v tom nevrtat a dodržovat přednastavéné - je to nejlepší a rozdíly jsou spíše estetické (natočení kol)
piston-volume-min 42 - extrémně důležité. Znázorňuje minimální velikost pístu (při stlačení). Čím menší bude hodnota, tím bude píst pracovat efektivněji. Co jsem ale zjistil, tak pro mne z neznámých důvodů: příliš malá hodnota způsobuje, že lokomotiva se při vyšších rychlostech cuká a také to, že lokomotiva nedokáže jet dozadu stejně rychle jak dopředu. vím, že toto dost trainzáků otravovalo.
piston-volume-max 110 - znázorňuje opak - tedy maximální objem pístu (v litrech). Co je podstatné tak to, že to je hlavní faktor ovlivnění výkonu lokomotivy. Čím větší obem v litrech, tím větší výkon lokomotivy (a také tím více zpotřebované páry)
piston-area 0.173 - pro mě nepodstatné - velikost pístů v m2 (dodržujte podobné hodnoty a vše OK)
piston-to-atmosphere-flow 0.0032 - únik tlaku z pistonů, nepodstatné ale dobré mít nastavené
boiler-to-piston-flow 0.0031 - únik tlaku z boileru do pistonů, nepodstatné ale dobré mít nastavené
safety-valve-low-pressure 1430 - zde uveden tlak pro pojistný ventil - jakmile dosáhnete této hodnoty, zaktivuje se pojistný ventil a z boileru začne tlak unikat pojistným ventilem
safety-valve-low-flow 0.01 - únik tlaku z pojistného ventilu
safety-valve-high-pressure 1565 - to samé, akorát již pro velký rozdíl tlaku a mezní hodnoty, které by už lokomotiva neměla mít (přikládej míň!)
safety-valve-high-flow 0.03 - únik tlaku z pojistného ventilu při mezních hodnotách
max-fire-coal-mass 400 - maximální objem kotle pro uhlí
ideal-coal-mass 200 - ideální hodnota uhlí (oněch 100% coall mass) a zároveň hodnota, kterou je nejlepší mít, pokud chcete vytvořit nejvíce páry, protože očekáváte např. stoupání
min-fire-temperature 650 - minimální teplota ohně. Podstatné když zastaví lokomotiva. Když bude hodnota příliš malá, lokomotiva bude chládnout, když velká, lokomotiva bude dále spalovat uhlí. (hodně podstatné pro lokomotivu, když je ve stavu "idle" - neaktivní)
max-fire-temperature 1620 maximální teplota ohně pro maximální výkon (power i trottle nastaveny na max) tzn, dost podstatně ovlivňuje jak moc Vám lokomotiva dokáže obnovovat tlak při například stoupání do hor)
shovel-coal-mass 12 - kolik uhlí dáte při jednom stlačení mezerníku do ohně (většina lokomotiv to díky trainzáckýmu přednastavenýmu strojvůdci a topiči má jako 3 lopaty uhlí)
burn-rate 0.08 - kolik uhlí se spálí při minimálním výkonu a při jízdě. (nesmí být moc vysoké číslo, protože při maximálním výkonu je pak spalování uhlí úplně někde jinde - v násobcích
burn-rate-idle 30 - kolik spálí lokomotiva uhlí ve stavu "idle" - neaktivní. Pokud ale chcete zatápět pod kotlem když Vám lokomotiva stojí, toto musíte mít až takto vysoko, jinak Vám tlak v lokomotivě bude spíše klesat. A kdyby Vám teoreticky klesl na nulu, už se s lokomotivou ani nikdy nerozjedete (jak u většiny lokomotiv". Pokud ale chcete dojet do stanice, a za hodinu se vrátit k lokomotivě ve stavu, jak jste ji tam nechali, naqstavte minimální hodnotu a pozměňte (a také= přidejte) nějaké ty parametry s "idle".
starting-coal 0.1 - kolik uhlí má lokomotiva na začátku, pro mě víceméně nula. Zatopím si pod kotlem sám (s těmito hodnotami nečekám ale několik hodin ale nanejvíš pár minut)
blower-max-flow 0.05 - kolik bude unikat tlaku z boileru pro rozdmýchání ohně, případně na protažení komína při aktivaci "bloweru". Tj. zkratka "N" pro zapínání a "SHIFT+N" pro zavírání. pro větší efekt lze zmáčknout vícekrát než se "blower" otevře / zavře naplno.
blower-effect 0.5 - koeficient - čím vyšší číslo, tím více bude "blower" podporovat spalování uhlí. S těmito dvěma hodnotami se dá hezky hrát a můžete používat na podporu rozehřátí lokomotivy a nebo když změníte na minimální efekt a velký "flow", můžete zase lokomotivu lehce nechat rychle vychladnout.
boiler-heat-loss 0.5 Kolik tepla se ztratí z boileru každou sekundu. Nevím v jakých to je jednotkách.
super-heating-constant 100 Použité u lokomotiv s předehřátou párou. Udává o kolik stupňů je pára předehřáta. Tento parametr pomůže zvýšit výkon (tažnou sílu) lokomotivy.
ještě doplním jednu výbornou stránku. S mnohým se úplně neslučuji, ale přesto dobře zpracováno (v angličtině): http://online.ts2009.com/mediaWiki/index.php/%22Steam%22_container
Kdyby bylo potřeba, občas se tu kouknu - ptejte se na některé věci, můžu vysvětlit více polopatisticky a nebo popsat trošku více dopodrobna, kdyby jste tomu někdo nerozuměl.